Decemberdrukte kun je nu al voor zijn

De laatste jaren blijft het tot diep in oktober nog boven de twintig graden. Je blijft daardoor langer in dat zomerse gevoel hangen waar je je zo lekker bij voelt als ondernemer. En dan ineens slaat de realiteit in. De kerstversiering wordt al in de winkeletalages gehangen. Het is al bijna weer december en je hebt nog veel te veel te doen om alles op tijd klaar te hebben voor de feestmaand. Je hebt het ook zo druk gehad, je hebt simpelweg geen tijd gehad om vooruit te werken. Met deze tips kun je alle problemen uit de weg ruimen.

Data om op in te spelen
Vergis je niet, de feestdagen van december liggen vol met kansen voor de ondernemer. Het zijn geen hinderlijke onderbrekingen, maar extra kansen die je zomaar aangeboden krijgt. Het is dan ook een goed idee om in ieder geval de data van de dagen extra aan te strepen in je kalender. Het gaat om deze dagen:

  • 30 oktober wintertijd
  • 31 oktober Halloween
  • 11 november Sint Maarten
  • 25 november Black Friday
  • 28 november Cyber Monday
  • 5 december Sinterklaas
  • 25 december 1e kerstdag
  • 26 december 2e kerstdag
  • 31 december oudejaarsdag

Pak uit met acties
Het laatste kwartaal van ieder jaar staat in het teken van cadeautjes. Hier kun je als ondernemer handig op inspelen door dit onderdeel van je marketingstrategie te maken. Bijvoorbeeld door zelf iets weg te geven. Elke doelgroep heeft zijn eigen gebruiken en voorkeuren en als het goed is ken je die van jouw doelgroep door en door. Dit is het moment om daar gebruik van te maken. Denk eens aan een aanbieding of een korting. Hiermee kun je je omzet nog flink verhogen in de laatste twaalf belangrijke weken van het jaar. Vooral in december wordt nu eenmaal veel geld uitgegeven dus waarom zou je hier geen gebruik van maken?

Vroeg beginnen
Zoals je al aan het lijstje met data kunt zien begint de gekte al eind oktober. Je kunt dus wel wachten tot de eerste week van december, maar dan mis je al onnodig veel kansen Sterker nog, de eerste grote uitgaven worden al in oktober en november gedaan. Alleen al door je klanten even te herinneren aan wat je allemaal te bieden hebt kan je veel voordeel opleveren. Dit moet dan ook een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie vormen. Je concurrenten beginnen immers ook steeds vroeger met kortingen te strooien. Achterblijven is dus geen optie.

Decemberdrukte kun je nu al voor zijn